04 Mart 2007

Teyzem

Yaşamımda tanıdığım en güzel, en güçlü, en mert kadınlardan biridir teyzem. Dünyaya geldiğim günden bugüne hep koruyucu meleğim olmuştur. Onun hep gülen yüzü bana güven vermiş, çok da şımartmıştır. Masmavi gözlerinde kaybolur, nasırlı sıcacık ellerinden hep şefkat görürdüm. Diğer teyzem de öyle güzel biriydi ama büyük teyzemi nedense daha çok severdim. Belki evinin daha yakın olması bunda önemli bir etkendi. Acıktığımda, ayağıma diken battığında, tırnaklarım uzadığında, annemden kaçtığımda hep teyzeme koşardım.

Kasabaya taşındıktan sonrada her hafta köye gider, teyzemde kalırdım. Koyunlarından sağdığı sütten yaptığı taze peynirine bayılır, tandırda pişirdiği gözlemelerin. baklavaların tadına doyamazdım. Bostanları, mısırları bile başka bir tatlı olurdu teyzemin. Hastalandığımda da benimle yakından ilgilenirdi. Bisiklete olan özlemimi bilir, oğlunun bisikletine binmeme izin verirdi, sonrasın da traktör kullanmama izin verdiği gibi. Bende, onu kendime çok yakın hisseder, ne tarla işinde, ne de harmanında yalnız bırakırdım. Çalışırken beni kan ter içinde gören teyzem, bana bir tas su verir ama “Şeherli” diye takılmadan da edemezdi.

Bilgili ve üretkendi teyzem, tarlada çalışır, koyunlarına bakar, yoğurt peynir yaptığı gibi onların yünlerini kırkar, kirmanla eğirir, bende dahil hepimize yün çoraplar örerdi. Bahçesinde yetiştirdiği sebzeleri, köye yakın tarlasını kuşatan ağaçları dillere destandı. Köy hayatımın vazgeçilmez bir parçasıydı teyzem.

O gün, köydeki düğünde gazoz satmaya karar vermiştim. Küçük şişelere doldurulmuş gazozların markası bile yoktu ama tadı nefisti. Kapakları da çok kıymetliydi. Misket oynayan çocukların cepleri gazoz kapakları ile dolu olurdu. Çocukların en büyük zevklerinden biride, şişenin ağzını kapatıp içindeki gazozu iyice çalkaladıktan sonra etrafa fışkırtmaktı. Satacağım gazozları ise tulumbadan çektiğim suda bekleterek soğuturdum.

Bir sağıma, bir soluma alarak güçlükle taşıdığım gazoz dolu kovayı düğün evine götürdüğümde hemen birkaç tanesini satmıştım bile. Gazoz 50 kuruştu. Parası olmayanı ihmal etmiyor onlara da iki yumurta karşılığı veriyordum. Annesinden gazoz almasını isteyen bir çocuk bu amacına ulaşamadığından iki gözü iki çeşme ağlıyordu. Daha sonra iki yumurta vereceğini söyleyen kadına, “olmaz” demiştim. Köyün diğer ucundaki evlerine yumurta almak için gidemezdim. Gitsem bile kocaman bir köpekleri vardı. Çocuğun sesini duyan Hamza eniştesi yanımıza gelmiş, para verip gazozu almak yerine, bana çıkışmış ve beni bir tokatla yere yapıştırmıştı. Şimdi durumum o çocuktan beterdi. Ceplerimdeki tüm yumurtalar kırılmış, kendimi çok güçsüz hissetmiştim.

Birden o koruyucu meleğimi yanımda gördüm. Ağlayarak olan biteni bir çırpıda anlattım. Beni öpüp teselli eden teyzem, “Sen hele bi dur bakem” diyerek öyle bir kükremişti ki, değil düğün evi, köy bile inlemişti. “ Ülee, ayı gılıklıı Hamza” diye başlayan ve ağzına geleni söyleyen teyzemi duyanlar sus pus olmuş, Hamza’da bir anda ortadan kaybolmuştu.

Benim canım meleğim. Sen çok yaşa emi.





17 yorum:

Adsız dedi ki...

Mitinge gitmesen de günün anlam ve önemine uygun bi yazı yazmışsın,feminist hanımlar affetmiştir seni:))Tüm hanımlara dimi bu karanfil,benimkini alıyorum,teşekkürler...
Ece Temelkuran delikanlı kadınlardan bahsetmişti ve delikanlılığın en çok kadınlarla özdeşleştiğini ,teyzen de öyle bi kadınmış,delikanlı...
Tüm delikanlı kadınlara sevgiler...
Haaa yazına gelince ehhh fena değil:))
Güzel bi yazı,hoş bi anı.Teşekkürler,yüreğine sağlık....
Sevgiler.....

Adsız dedi ki...

içimi ısıtan pırıl pırıl yazın için
teşekkürler...bana hem teyzemi , hemde nasıl bir teyze olmam gerektiğimi
anımsattın.
bana Türk kadının emsalisiz anaçlığını, çalışkanlığını gücünü
hatırlattın...
ayrıca bildiğim , tanıdığım ama hiç görmediğim bir insan olmana rağmen,
sanal alemin yalan ekranında , sana ait bu siteyi, kendime ait miş bir yer,
sığınacağım bir gökyüzü gibi hissettirebildiğin ,sıcaklığın, samimiyetin,
insanlığın ve harikalığın için yürek, kucakve dünya dolusu teşekkür ve
sevgiler canım arkadaşım.
içten sevgi ve selamlar ...

Adsız dedi ki...

Dünya kadınlar gününden önce kadınları temsilen teyzenizle ilgili böyle hoş bir yazı yazmanız cukk oturmuş. Allah herkese sizin teyzeniz gibi bir teyze nasip etsin diyorum çünkü benim yeğenimin böyle bir teyzesi var zaten:)) Sıcak içten yazı için kaleminize sağlık..

Adsız dedi ki...

GÜZEL GÜNLERIN GÜZEL INSANLARIYDI ONLAR.DEDIGIN GIBI HEM TEYZE HEM ANNEYDILER HEPIMIZE.GÜLEN YÜZLERI ILE DOLU GÜZEL GÜNLERDI VE HEPIMIZ COK MUTLUYDUK.SIMDI HALA GÜLER GÖZLERI TÜM ACILARINA KAYBETTIGIMIZ ANNEANNEM,HASTA ANNEM VE ESINE RAGMEN.DÜNYA KADINLAR GÜNÜNDE ANNEM TEYZELERIM BASTA OLMAK ÜZERE TÜM KADINLARA MINNETLE SAYGI ILE... KOSOVALI

Sem dedi ki...

Yazın, nerdeyse teyzeliği tam gün meslek edinmiş olan bana çok şey hatırlattı. Teyze olmanın dünyada yeri doldurulamıyacak bir duygu olduğunu mesela. Annemin meşhur lafını 'Annen yoksa, teyzende mi yok'u. Bana tatlış tatlış yeğenler verdiği için kızkardeşime teşekkür etmem gerektiğini. Sağolasın Ori, böyle anlamlı bir haftada, biz kadınlara böyle güzel duygular yüklediğin için.

Bu arada bunlar kırdığın kaçıncı yumurta oldu? Sana o günlerde yumurta koruyucusu satsaydım bana kaç gazoz verirdin acaba? Gazoz değil yumurta verirdim dediğini duyar gibi oldum nedense:)) Sahi Hamza enişteye noldu? Hala bir yerlerde saklanıyormudur?

Adsız dedi ki...

Bende yeğenlerini inanılmaz seven bir teyze ve hala olarak yazınızdan çok etkilendim. Anne değilim , ama onlarla bu duygudan yoksun kalmadım, bende kendi adıma bize bu duyguları tattıran tüm yeğenlere sizin bu güzel ve yalın yazınız kadar etkili olmasını arzu ederek sağlıklı,sevgi dolu ömür diliyorum.

Adsız dedi ki...

"Ülee,ayı gılıklı Hamza" selenişiyle gülümsedim, kardeşimin çocukluğuna ve onu koruma yöntemimin bir parçası geliverdi aklıma. Teyzelerimden böylesi bir yakınlığı ve sevgiyi hiç bir zaman görmedim, lakin teyze ve hala olmanın her daim ayrı bir haklı gururunu yaşamaktayım. Bu konuda ağbime ve kız kardeşlerime bana böylesi güzel duyguları yaşattıkları için şükran borçluyum.Yeğenlerimin her konuda sığındıkları limanım, yeğenlerime duyduğum sevgi her daim özeldir, onları ayrımsız seviyorum,onlar için yapamayacağım fedakarlık yoktur..Bu duyguları bize Edebiyat diliyle yaşatman ayrı bir güzellik.Ori'nin seyir defterindeki anlatımları bekliyoruz..Ayfer

Adsız dedi ki...

Benim Babamda Bize Köy Alacak

Her yaz tatilinde bütün arkadaşlar hemen hemen bir başka şehre veya köylerine giderlerdi. Benim ne başka bir şehrim, ne de bir köyüm vardı. Bir İstanbul bilirim, bir de Paris. Senin bu köy hikayelerin yaramı deşiyor. Ne güzel anlatmışsın. Benim böyle öykülerim hiç yok.

Sadece bir karesinde, yine bir yaz tatili dönemi gelirken arkadaşlarda hummalı bir hazırlık ve heyecan vardı. Belliki yine gidecekler. Esma’ya sordum “Ne zaman köye gidiyorsun”. O’da şu gün köye gidiyoruz deyince, ben de “Babam zengin olunca bize de köy satın alacak” diye bir cümle kurmuştum.

Not: Gerçi benim İstanbul’um yok artık. Babam zengin olmadı ama İstanbul büyük bir köy oldu.
Nesli

Adsız dedi ki...

Teyzem ve halam hic olmadi.
Yazini buyuk bir zevkle okudum arkadasim.
Keske dedim bu duyguyu yasasaydim?Ama olsun bende cok tatli bir teyze ve halayim alamadigim o duyguyu veriyorum
YureyinE SagliK

Adsız dedi ki...

Kadınlar gününde en büyük destekçimiz oldun. Daha biz hatırlamadan tüm inceliğinle hatırlattın bize bugünün varlığını ve önemini. Karşı cinslerimiz hep senin gibi olsa böyle bir güne gerek kalmazdı diye düşündürttün bize:))) Seni doğuran anaya, büyütenlere ve teyzeye helal diyorum.

Ben isimsiz bir kadın olarak yazıyorum buraya ama bir sürü arkadaşa tercüman olduğumun farkındayım.

Sagolasın Ori

Adsız dedi ki...

Kadınlar gününde en büyük destekçimiz oldun. Daha biz hatırlamadan tüm inceliğinle hatırlattın bize bugünün varlığını ve önemini. Karşı cinslerimiz hep senin gibi olsa böyle bir güne gerek kalmazdı diye düşündürttün bize:))) Seni doğuran anaya, büyütenlere ve teyzeye helal diyorum.

Ben isimsiz bir kadın olarak yazıyorum buraya ama bir sürü arkadaşa tercüman olduğumun farkındayım.

Sagolasın Ori

Adsız dedi ki...

Merhaba Ori cim, uzun zamandir bilgisayarimdaki problemden oturu sitene giremedigim ve yazilarini okuyamadigim icin uzgunum...ama simdilik yazılarını görebilmem icin bir formul bulduk:))

Teyzenin ismini merak ettim oncelikle, ve de ne kadar icten tonton biri olabilecegini hayal ettim, gozumde canlandirdim okurken o keskin gozlerini ve guzel yuregini...bana rahmetli biricik anneannemle olan iliskimi animsatti...cocuklugumuzda etrafimizda boyle yigit boyle sefkatli analarla buyuyebilmis olmamiz ne hos diye dusundum....simdilerde boyle insanlari bulabilmek malesef cok zor...yerleri hicbir zaman dolmuyor..aklima ayrica bir arkadasimin rahmetli annesi de geliyor, onunda cakir gozleri vardi...dusundugunu korkmadan soyleyen mert yurekli ve de sefkat dolu bir ana.....Onlari cok seviyorum ve hic unutmayacagim....Sevgiler , saygilar

Unknown dedi ki...

oricim ne mutlu sana bu duyguları yaşatan bir insanın olmuş bende yeğenime verecem bu duyguyu semin yaptığı gibi biz belki görmedik ama yeğenlerimiz görsün.

Adsız dedi ki...

Teyzem de halam da olmadı ama bu yazıyı okuyunca bunun ne büyük bir eksiklik olduğunu daha da iyi anladım. Umarım ben böyle bir teyze olurum en azından bunun için elimden geleni yapıcam. Hatırlattığın için teşekkürler

Adsız dedi ki...

Çok şanslıymışsın ori abicim:)Bende senin kadar şanslıyım.Teyzen savunma iç güdüsüyle seni nasıl korumuş bir an hayal ettim. Annemin kanatları altından ayrıldım sonra beni teyzem bağrına bastı o kolladı.Benim için teyzede annede aynı şey aslında:)Tanrıya teşekkür ediyorum bana böyle dünya iyisi bir teyze verdiği için o olmasaydı bende olmazdım...Ben hiç teyze olamıycam ama hala olucam bende yeğenlerime sahip çıkıcam inş.bu duyguları bende yaşama fırsatı bulurum:)Klavyene sağlık...

Adsız dedi ki...

BU ÖYKÜDEKİ VE YUMURTACII ADLI ÖYKÜDEKİ KÖY HAYATINI ANLATIMINIZ GERÇEKTEN ÇOK İYİ BENCE, SADE VE YALIN BİR DİLLE BİRAZCIKDA ŞİVE KATARAK ANLATIMA ZENGİNLİK KATMANIZ HİKAYEYİ DAHA GÜZEL KILMIŞ, ŞANSLI VE GÜZEL BİR ÇOCUKLUK GEÇİRDİĞİNİZ KESİN BU KADAR ÇOK ÇOCUKLUKTA ZENGİN ANILARA SAHİP OLMAK VE BUNLARI GÜZEL BİR DİLLE ANLATABİLMEK BENCE GÜZEL BİR BAŞARI,

Adsız dedi ki...

meliha...
okuduğum son anın ile hepsini bitirdim...dedimya her anı nda ona benzerlerde içimden dışıma çıktı..insanın sevdiği seveni sığınağı arka çıkanı olması çok çok güzel...belki bende bulurum birgün bir liman..limansız geldim çünkü hep kendim ve kendime sığınmalarla geçti hayat...kib